Grip øyeblikket nå eller stå igjen på perrongen: Fremtiden er generativ 

Historien viser at hver stor oppfinnelse som har endret verden, møtte tvil, avvisning og en viss form for motstand i begynnelsen. Alexander Graham Bell ble latterliggjort fordi han trodde han kunne sende stemmer over en ledning. Brødrene Wright ble hånet for å prøve å fly. Internett ble avvist som en døgnflue av mange, inkludert den daværende svenske kommunikasjonsminister Inis Usman. Men historien har vist oss at de som våger å drømme, de som våger å utfordre status quo, kan overvinne denne motstanden.

AI i 2024: Implikasjoner for bedrifter

En fersk studie fra Adobe viser at nesten ni av ti (88 %) markedsførere tror at generativ AI vil hjelpe dem med å gjøre en bedre jobb.

De viktigste fordelene som markedsførere tror generativ AI vil gi, er å skape mer (87 %) og bedre (89 %) innhold, samt å forbedre personlige kundeopplevelser (89 %).

Som en del av undersøkelsen undersøkte Adobe også 2 000 forbrukere. Den finner at forbrukere i alderen 18 til 41 (Generasjon Z og millennials) har den mest positive holdningen til generativ AI, og 52 % av denne aldersgruppen sier at teknologien allerede har en positiv innvirkning på livet deres.

 I dag dukker det opp mer enn 1 000 AI-startups hver måned, og en bølge av selskaper hevder å være eksperter på AI og markedsføring. 

 

AI i Core Content: Å inkludere teknologien som en viktig arbeidskamerat

I Core Content jobber vi med å få AI til å bli “en del av teamet,” en viktig arbeidskamerat. Utfordringen er at AI kan være utrolig kompetent, men mangler sunn fornuft. Er det egentlig trygt å motta råd fra noe som ikke kan bry seg om deg eller din virksomhet? Fremtiden for AI er ikke forhåndsbestemt, men det som er uten tvil, er at AI vil endre internett, publisering og informasjon, og at AI-verktøy kan lette prosesser og være kraftfulle. Oppskriften vi tror på er å være drevet av nysgjerrighet og en god dose sunn fornuft. Amy Webb, CEO for Future Today Institute, utfordrer oss alle til å være pionerer i vår tid, ikke bare tilskuere. Vårt råd er å ha en sterk visjon for fremtiden og  med en åpenhet for hvordan man kommer dit. Det handler om å ikke være så opptatt av å lage spådommer, men heller være bedre forberedt på det som kommer.

8 punkter som gir et innblikk hva som skjer akkurat nå:

  1. Generativ AI vil endre hvordan mennesker får tilgang til informasjon i alt fra søkemotorer til innkjøpsplattformer.
  2. AI kan utnyttes for å effektivisere reklameproduksjonen og ikke minst optimalisere prosesser innen annonsering. 
  3. AI og relevante verktøy vil komplementere og forsterke menneskelig kreativitet innen områder som innholdsproduksjon, bildehåndtering og tekstforfatting. 
  4. Å skille seg ut fra mengden blir en stadig viktigere del av merkevarebyggingen for å fange målgruppens interesse når plattformer blir mer like og lookalike-applikasjonene stadig blir flere. Konsekvensen er at “middelmådigheten er død.”, for å sitere serieentreprenør og veksteksperten Anssi Rantanen fra scenen på OBF (Oslo Buisness Forum). 
  5. En mer defensiv tilnærming til data fra plattformene gjør det viktigere å finne en balanse mellom å beskytte brukerdata og samtidig kunne oppdages og tilgjengeliggjøres for brukerne.
  6. Medieplattformer vil fokusere mer på å samle inn data om mennesker når tredjeparts informasjonskapsler fases ut. 
  7. Når annonseringen utvides til nye områder, åpnes det for nye formater og måter å nå publikum på, men med det følger også risikoer. Og den sunne fornuften gjelder. Du må forstå og ikke forstyrre (for)brukeren. 
  8. Et stadig mer variert og personlig medieforbruk betyr at merkevarer må tilpasse seg for å reflektere behovene til sitt publikum for å forbli relevante. 

Deling av erfaringer og utforskning: Fremtiden med AI

Her er noen råd for å lykkes med AI-implementering i din virksomhet:

  • Få med ledelsen og vær nysgjerrig: Ledelsens støtte er avgjørende for vellykket implementering av AI. Vær nysgjerrig og åpen for å utforske mulighetene som AI kan tilby.
  • Identifiser hvilke områder dere kan få verdi av å involvere AI: Det er viktig å tydelig definere hvilke områder i virksomheten din der AI kan skape reell verdi. Datakvalitet er avgjørende, da AI-systemer er avhengige av høykvalitetsdata for å fungere effektivt.
  • Finn AI-entusiasten: Finn personer i organisasjonen som er entusiastiske og har kunnskap om AI. De kan være verdifulle ressurser for å drive AI-initiativer.
  • Bruk AI etisk og ansvarlig: Forsikre deg om at du bruker AI i tråd med etiske og ansvarlige retningslinjer. Ta deg tid til å  utvikle retningslinjer og regler for bruk av AI, for å unngå uønskede konsekvenser og risikoer.
  • Glem aldri den menneskelige «touchen».

Å inkludere AI i din bedrift er en spennende reise som kan gi mange fordeler. Vi deler gjerne våre erfaringer og utforsker videre sammen med deg. Ta kontakt med adina@corecontent.no for en uforpliktende prat.