Dette må du huske på når du skal lage en ny nettside

Det er mange som har brent seg på å glemme søkemotoroptimalisering (SEO) når de har lansert et nytt nettsted. Her får du sjekklisten.

Det er mange som har brent seg på å glemme søkemotoroptimalisering (SEO) når de har lansert en ny nettside. En av de vanligste feilene er at viktig innhold ikke blir tatt med på flyttelasset fra det gamle nettstedet eller at gamle url-er ikke blir videresendt til nye. Et veldig kjent eksempel på et selskap som har tabbet seg ut på dette området er Ryanair.

Resultatet blir et stygt fall i organisk synlighet, som igjen fører til tapt trafikk og tapte salg. Har du først gjort denne tabben, er det også dyrt og krevende å rette opp. Du må ofte bygge opp din synlighet på nytt, i motsetning til å bygge videre på den synligheten du ville hatt dersom du hadde gjort migreringen riktig. Hvis organisk søk står for en betydelig del av din trafikk, bør du med andre ord lese disse tipsene.

 

Tips 1: Involver SEO i hele prosessen, fra starten

Involverer du en SEO-ressurs fra starten, som kan kvalitetssikre kravspesifikasjon og teknologivalg, er mye av jobben gjort.

Gjør gjerne en søkeordsanalyse før dere lager informasjonsarkitekturen. En søkeordsanalyse bidrar til at nettsiden bygges opp av logiske nivåer som også vil fungere som gode landingssider. Burde ikke for eksempel oppskriftsnivået hete /oppskrifter/ og ikke /mat?id=340344/? Slike ting kan en god søkeordsanalyse hjelpe med.

Når den tekniske løsningen er utviklet bør du ta en gjennomgang av nettløsningen med et SEO-verktøy som DeepCrawl eller Screaming Frog for å kvalitetssikre den.

En ting som ofte også blir oversett er gode input-felter for metatekster. Dette løses veldig enkelt av eksempelvis Yoast SEO på WordPress, men for andre løsninger brukes grensesnitt fra 90-tallet. Dette koster lite å forbedre og gjør jobben til innholdsprodusentene mye bedre.

Når løsningen er klar til lansering, ta en siste kvalitetskontroll.

 

Tips 2: Sett av tid og ressurser til å implementere

Ikke gå i den fella at du bestiller en SEO-rapport og tenker at saken er løst. En rapport løser faktisk ingenting dersom du ikke har satt av tid og ressurser til å implementere tiltakene som rapporten foreslår. Når du planlegger ditt neste web-prosjekt, bør du derfor sette av en post for implementering av SEO-tiltak. Det er viktig å huske på at SEO ikke er magi, men ofte gode web-praksiser, som man uansett burde bruke.

Noe av det mest kritiske er å videresende gamle url-er til nye url-er. Dette må gjøres på 1:1 basis, dersom det skal ha god effekt. Videresending av url-er kan sees på som å sende en adresseendring til Google og andre nett-tjenester.

 

Tips 3: Husk også på SEO ved andre typer endringer

SEO er viktig når du skal bytte fra HTTP til HTTPS, bytte domenenavn og andre endringer som påvirker ditt nettsted. Wired har skrevet flere gode artikler om hvordan de gikk over til HTTPS og problemene dette medførte. Er du i tvil, dobbeltsjekk med din SEO-person.

 

Tips 4: Lag en plan for lansering av nytt nettsted og bruk sjekklister

Det er veldig vanlig at man glemmer kritiske punkter når man er stresset før en lansering. Derfor er sjekklister genialt. Du bør ha en sjekkliste for hva du skal gjøre før lansering og en for hva du skal gjøre etter lansering. Se våre tips til sjekkpunkter under.

    Sjekkliste før lansering

    • Husk å gjennomgå nettstedet med f.eks. Screaming Frog SEO Spider for å avdekke feil
    • Er alt innhold flyttet over?
    • Har du skrevet metatitler og beskrivelser?
    • Er redirects satt opp? Hvis ikke, lag en redirect-liste
    • Er nytt xml sitemap klart?

    Sjekkliste etter lansering

    • Er Google Analytics og andre script satt opp riktig?
    • Har du satt opp Google Search Console?
    • Har du fjernet noindex i meta robots-taggen som hindrer indeksering?
    • Er robots.txt riktig?
    • Søk igjennom nettstedet etter døde lenker og andre feil
    • Sjekk redirects
    • Sjekk canonical tag
    • Sjekk HTTPS
    • Sjekk sidehastighet
    • Sjekk siden med en mobil enhet (både Iphone og Android)
    • Er statuskoder riktig? Se 404-siden
    • Overvåk 404-feil i ukene etter lansering
    • Send inn XML sitemap til Google Search Console
    • Har alle annonser oppdatert til nye url-er?

    Dette er en generell sjekkliste til inspirasjon og ikke utfyllende for alle situasjoner. Vi lager en skreddersydd plan og sjekkliste for våre kunder. Trenger du bistand til ved lansering av nytt nettsted?

    Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne!