Skriv engasjerende og inspirerende tekster!

Av Stian Daniel Nilsen
En essensiell del av de fleste markedsaktiviteter er markedsføringstekster, også kjent som copywriting. Det handler om leveransen av ordlyd og setninger, som med kløkt og strategisk treffsikkerhet skal få leseren til å engasjere seg. Budskapet du formidler skal skape en genuin interesse hos målgruppen, og inspirere dem til å fullføre spesifikke handlinger. Når du mestrer dette har du et kraftig verktøy som kan gjøre en stor forskjell. Men hva er det viktig å tenke på når man skriver slike tekster?
Tekster for bruk i markedsføring skiller seg fra andre typer tekster på flere områder, men det mest åpenbare handler om det primære fokus, nemlig å lede leseren lenger nedover i kjøpstrakten. Det er derfor viktig å skrive tekster som trigger interesse, holder på oppmerksomhet, og vekker en form for følelser hos leseren.

Uansett om du skal skrive tekst for landingssider, produkt-tekster, nyhetsbrev, kundehistorier, eller kampanjetekster, er det viktig å følge noen grunnleggende prinsipper for å sikre best mulig utbytte av aktiviteten. Ved å bruke kraftfulle overskrifter, sterke argumenter, attraktive fordeler og god historiefortelling kan du kommunisere budskapet på en måte mottakeren kjenner seg igjen i, og jo mer de kan relatere seg til budskapet, jo større er sannsynligheten for at dette påvirker deres videre adferd.

5 ting du bør ha på plass:

 

  • HA GOD KJENNSKAP TIL MÅLGRUPPEN DIN
    For å skreddersy budskapet til spesifikke kundesegmenter må du vite hvem de er, og hva den underliggende årsaken til deres behov er. Handlingen du ønsker blir utført skal dekke et behov eller en etterspørsel, og jo bedre du kjenner dette, jo bedre underlag vil du ha når du skal skrive en tekst som resonnerer med målgruppens behov og ønsker. Hvis du vet hvorfor behovet er der kan du være både mer personlig, konkret, og direkte i kommunikasjonen.


  • SKRIV EN STERK “HOOK” ELLER OVERSKRIFT
    Dette er det første som møter leseren, og må være både slagkraftig og interessant. Den skal ved hjelp av noen få ord adressere leserens problemstilling og gi et løfte om løsning. Bruk et kraftfullt og direkte språk, som sier mest mulig med minst mulig.


  • VÆR KRYSTALLKLAR I SPRÅKET
    Du bør være klar og konsis i kommunikasjonen, for å ikke etterlate rom for tvil. En forvirret eller usikker leser er sjelden i handlingsmodus. Kutt ut unødvendig informasjon og fyllord, og ikke bruk tid på å komme til poenget. Ved å variere setningsoppbygningen, bruke sammenbindere og gjentakelser som logiske overganger mellom avsnitt, og strukturere innholdet riktig, skapes en naturlig flyt i teksten som gjør den lett å lese, og å forstå.

 

  • MERKEVAREIDENTITET
    Gjennom verdier, visuelt uttrykk og tone of voice kommer merkevarens personlighet til uttrykk, som bidrar til at den skiller seg ut og gjør det lettere for potensielle kunder å gjenkjenne den. En sterk og tydelig identitet styrker troverdighet, og gir økt tillit og lojalitet hos målgruppen din.

 

  • BRUK KREATIV METODER FOR Å OVERBEVISE
    Ved å bruke språklige virkemidler som semantikk, retorikk, argumentasjon, anekdoter og historiefortelling forsøker du å formidle hvordan du vil møte leserens behov. Ved å vinkle budskapet slik at det snakker til den emosjonelle bakgrunnen for problemstillingen, viser du forståelse for selve årsaken til problemet, og kan tydeliggjøre hvilken verdi din løsning vil gi kunden.

 

Selv om markedsføringstekster og tekster skrevet for innholdsproduksjon på mange områder ligner, er det forskjell i både omfang og formål. Innholdsproduksjon skal informere, veilede, og underholde, hvor målet er å styrke kunderelasjoner, skape SEO-vennlig innhold, og bygge merkevarekjennskap. De er også som oftest hele artikler, og dermed lengre.  Markedsføringstekster har et mer spesifikt mål og et tydelig kommersielt fokus som skal overbevise lesere om å ta umiddelbar affære. Du er i større grad personlig i tilnærmingen og forsøker å treffe leseren på et følelsesmessig plan, for så å presentere en konkret løsning på en problemstilling. Som følge av dette vil disse tekstene alltid ha en klar call-to-action, som er selve konverteringshandlingen. Med et slikt kortsiktig perspektiv vil det ofte være enklere å måle effektiviteten og suksessraten, og knytte dette direkte til aktiviteten du gjør. 

Å bli en dyktig tekstforfatter er som regel et livslangt prosjekt, og de beste i faget vil til enhver tid si at deres beste tekst fortsatt ikke er skrevet. Du kommer imidlertid langt ved å følge de grunnleggende elementene som gjennom mange tiår med eksperimentering er bevist å være essensielle for suksess. Hvis du i tillegg har kreative evner, en vilje til å være produktiv, og opplever glede ved å uttrykke deg skriftlig, er alt lagt til rette for at du vil se gode resultater av tekstskrivingen din.