Seks likeheter mellom vin og innholdsmarkedsføring
Vi i Core Content elsker å levere godt innhold. Det gjør vinmakeren Alberto Burzi også. Etter å ha pratet med ham, viste det seg at vin og innholdsmarkedsføring også har flere ting til felles.
Det er kanskje en søkt sammenligning, jeg innrømmer det. Men vi mennesker velger gjerne etter egne interesser. Så da vi møtte Alberto til vinsmaking på firmaturen vår til Piemonte, klarte jeg å overtale sjefa til å prøve meg:
Hva har egentlig vinmakere og innholdsmarkedsførere til felles, utover ønsket om å levere godt innhold?
Intervjuet vårt viste at det er mer enn jeg først trodde. Faktisk så mye at jeg tror mange bedrifter vil ha noe å lære. Her kommer de seks lærdommene fra møtet med Alberto Burzi.
Alberto (37) overtok gårdsdriften i 2012
1. Det tar tid å bygge seg opp
Vin: Da Alberto (37) overtok gårdsdriften i 2012, hadde familien tidligere bare solgt druer. Han ville heller lage sin egen vin, men visste samtidig at det krevde stor tålmodighet:
En barolo-vin må lagres i 38 måneder før den kan selges. Og det tar minst like lang tid å bygge seg opp et navn innen vinbransjen. Vår vinbondes løsning ble også å produsere andre viner. De har riktignok mindre prestisje og lavere priser, men krever også mindre tid før de er salgsklare.
Innholdsmarkedsføring: Hvis virksomheten din er ny innenfor content marketing, vil dere oppleve mye av det samme. Det tar tid å få de første artiklene der de hører hjemme i Google, og det tar like lang tid å bygge opp et en base av gode artikler om alle temaer målgruppa di er interessert i – og å få målgruppa til å forbinde dine nettsider med nettopp godt innhold.
For å framskynde effekten kan det være fornuftig å spandere en del kroner i betalt spredning, både via søkeordsmarkedsføring og i sosiale medier. Dere bør også tenke smart når du velger dine første artikkeltemaer: Ikke gå for de aller største og mest konkurranseutsatte, men velg dere ut nisjer og/eller søkeord med lavere konkurranse. Dette kan vi hjelpe dere meg.
2. Det krever mye arbeid
Vin: For en vinbonde er arbeidsoppgavene mange, også utenfor innhøstingen. Jorda skal snus, rankene beskjæres, drueklasene trimmes, og midt oppi det hele må både kjelleren og salgsarbeidet ivaretas. For Alberto Burzi betyr det at arbeidsdagen sjelden er kortere enn 12 timer.
Innholdsmarkedsføring: 12-timers arbeidsdager er ikke anbefalt hvis dere har tenkt å beholde de ansatte. Men dere må være klar over at suksess ikke gjør seg selv. I tillegg til å skrive og publisere artikler, må dere også sette av tid til spredning og markedsføring, planlegging og administrasjon.
3. Og det blir mer arbeid etter hvert
Vin: Da Alberto startet opp, var i det minste vinteren forholdsvis rolig. Det har endret seg. Nå har han jo «gammel» vin i eikefatene. Og for hvert år som går, får han stadig flere årgangsflasker å holde orden på, eller flyttes på for å gi plass til en ny årgang Burzi-vin. Det gjør at det stadig blir mer jobb i kjelleren, hele året gjennom.
Innholdsmarkedsføring: Også innholdsmarkedsførere vil oppleve at «kjellerarbeidet» tar stadig mer tid. I stedet for vin har dere nemlig et stadig økende antall gamle artikler. De krever også pleie. De må oppdateres slik at de fortsatt gir leserne gode råd – og en god brukeropplevelse. Og hver gang dere publiserer en ny artikkel, vil det være stadig flere eksisterende artikler som kan og bør lenkes opp mot den nye.
4. Det er stor konkurranse
Vin: Barolo har rundt 400 vinprodusenter. Nesten uansett hvor Alberto Burzi snur seg, ser han vinåkrene til en eller flere konkurrenter. Det betyr at han må skjerpe seg, og finne sin nisje. – Det fins heldigvis mange måter å skille seg ut på, gjennom druene, jordsmonnet, produksjonen og lagringen. Og jeg trenger ikke å lage vin som passer for alle, sier han selv
Innholdsmarkedsføring: Med hele 200 millioner aktive nettsteder som kjemper om oppmerksomheten, er det liten tvil: Konkurransen er knallhard! Derfor er det ingenting som heter «godt nok for de svina» hvis dere ønsker å nå opp i Google. I stedet bør dere ha mål om å skrive det beste innholdet på hele nettet – hver gang dere publiserer noe. Strengt tatt er det vel det kundene deres fortjener? De er jo også klar over at det fins flust av andre nettsteder å velge hvis deres innholdsmarkedsføring ikke er stort annet enn lett maskerte salgspitcher.
Med mindre dere har store finansielle muskler, er det også lurt å skille seg litt ut. Finn deres nisje, og vær best på den i stedet for å ta opp kampen med internetts giganter med en gang.
5. Det krever kunnskap
Vin: Å lage vin er enkelt. Du plukker bare noen druer, lar dem gjære og heller det hele over på et fat. Å lage en vin som folk ønsker å drikke – og attpåtil betale penger for – er en kunst. For Albertos del innebærer det at alle prosesser må gjøres riktig: Druene må først plukkes når druesteinene smaker riktig, lengden på maserasjonen (tida vinen har kontakt med skall, steiner og stilker) må avpasses til druehøsten, han må stadig vekk sjekke hvordan vinen utvikler seg i fatene, og så videre.
Innholdsmarkedsføring: Dere slipper å bite i druesteiner, men fingerspitzgefühl er avgjørende også for å lage innhold som skiller seg ut. Tekst-, foto- eller videoprodusenten må mestre hele verktøyskrinet og – ikke minst – innholdet må ose av genuin kunnskap om temaet. Det betyr ikke at innholdsprodusentenmå kunne alt, men han eller hun må få tilgang til virkelige eksperter, enten internt eller eksternt hvis det gir bedre innhold eller troverdighet.
6. Det er lønnsomt
Vin: Alberto Burzi har slettes ikke blitt rik. Men at Barolos viner er en lukrativ bransje, er eiendomsprisene et tydelig tegn på: Tidligere i år ble en hektar (10 mål) stor vinmark solgt for rundt to millioner euro. Så koster da også en flaske B. Giacosa Barolo Le Rocche del Falletto Riserva 2012 (puh!) 3295 kroner på Vinmonopolet.
Innholdsmarkedsføring: Dere vil neppe kunne ta 3295 kroner for at folk skal få se innholdsmarkedsføringen dere publiserer. Den vil dere i de aller, aller fleste tilfeller gi bort gratis. Men så lenge dere har en strategisk tanke bak, og følger rådene over, vil de aller fleste erfare at innholdsmarkedsføring lønner seg. Som Elkjøp. De 170 artiklene vi produserte for dem i fjor, har så langt bidratt til over 40 millioner kroner i salg. Det gir en ROI det er vel verdt å skåle for!