


Søkeordsanalyse
Det hjelper ikke å være nummer én på Google på et ord ingen søker etter. Derfor bør de aller fleste digitale markedsføringsstrategier starte med en søkeordsanalyse.
Søkeordsanalyse
Det hjelper ikke å være nummer én på Google på et ord ingen søker etter. Derfor bør de aller fleste digitale markedsføringsstrategier starte med en søkeordsanalyse.
95 prosent av alle kjøp starter med et Google-søk. Det betyr at vi mennesker googler helt vanvittig mye. Faktisk blir det gjort 3,5 milliarder søk på Google hver dag! En søkeordsanalyse er kort fortalt en analyse av hva disse google-søkene er. Den forteller:
- Hvilke ord folk søker etter
- Hvor mange ganger de søker etter det
- Når på året de gjør det
Vi kan undersøke søkeadferden for norske brukere, eller for andre nasjonaliteter – eller for hele verden hvis det skulle være interessant.
Hvorfor en søkeordsanalyse er verdifullt
I Core Content mener vi at en søkeordsanalyse er den beste enkeltinvesteringen de aller fleste markedsføringsansvarlige kan gjøre. Ikke bare sikrer den at bedriften deres bruker riktig ord for varene og tjenestene den selger. I de aller fleste tilfeller vil analysen også avdekke mange nye muligheter for å bli funnet av kundene. Folk googler nemlig ikke alltid etter løsninger. Svært ofte googler vi heller etter problemet vi har – hvor din bedrift har løsningen. Ved å identifisere disse søkefrasene, slår du flere fluer i én smekk:
- Du når mange flere potensielle kunder.
- Du kan målrette innhold og kampanjer mot søkeord med mye lavere konkurranse enn søk etter selve produktene.
- Du viser at du tar kundens virkelige utfordringer på alvor.
For å gjøre det lettere å orientere seg i listene over relevante søkeord, tilbyr vi også å lage søkeordshjul, hvor de viktige ordene blir systematisert tematisk.
Søkeordsanalyse for nettsteder
En søkeordsanalyse er ikke bare et nyttig verktøy for å lage treffsikkert innhold. Den bør også ligge i bunn før bedrifter lager et nytt nettsted – sammen med et grundig arbeid med søkemotoroptimalisering og teknisk SEO. Da sikrer du optimal struktur fra starten, og sparer store ressurser på å rette opp tabber senere. Grunnen til at kartleggingen bør komme tidlig i prosessen, er todelt:
- Ikke alle søkeord rangerer best med en enkelt artikkel eller produktside. Mange – ofte de viktigste søkeordene – krever en overordnet side hvor alle relevante produkter eller artikler ligger. Dette løses best med en kategori eller emneknagg (tagg).
- En god og logisk struktur på nettstedet, altså hvor hver enkelt side «bor», vil også bygge SEO-verdien av alle de underliggende sidene. I tillegg vil det hjelpe kundene til å finne fram til det de leter etter. Søkeordsanalysen vil her gi verdifull kunnskap om hvilke inndelinger kundene – og Google – opererer med.
Når søkeordsanalysen er klar, gir vi selvfølgelig konkrete anbefalinger til struktur for det nye nettstedet.
Slik jobber Core Content med søkeordsanalyse
Google er nokså åpne om hvilke ord folk faktisk søker etter, via sin søkeordsplanlegger i Google Adwords. De fleste dataene vi bruker, er derfor hentet derfra. Selve søkeordsplanleggeren i Google Adwords er imidlertid ikke spesielt godt egnet til å finne de beste søkefrasene. Derfor bruker vi en rekke verktøyer som ordner Googles datasett på en bedre måte. Selv om vi har en stor verktøykasse, krever jobben likevel en god dose kreativt og manuelt arbeid. Verktøyene må nemlig få beskjed om hvor de skal lete. Vi tilpasser søkeordsanalysen til ditt behov – enten det er å optimalisere sidestruktur og produktnavn eller den skal legge grunnlaget for innholdsmarkedsføring. I det sistnevnte tilfellet vil våre SEO-eksperter samarbeide med innholdsprodusentene våre. Trenger du en søkeordsanalyse eller lurer på hva den kan bidra med for din bedrift eller organisasjon? Ta kontakt for en prat!
Ønsker du en uforpliktende prat?
Vi hjelper deg gjerne, ring oss eller send oss en mail så tar vi kontakt så snart som mulig.
Kontakt oss